Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

mandag 12. november 2012

Sjørøverskip!!


Familiebursdagen for treåringen vår ble en piratfest!!
Da må man også ha en sjørøverkake. Kakebunnen er fra Freia sine sider men sjokoladekremen er min egen :) Slik skal du gjøre:

Kakebunn:
3 egg
4,5 dl sukker
250 gr smeltet smør
3 ts bakepulver
6,5 dl hvetemel
3 ts vaniljesukker
4 ss bakekakao
2,5 dl melk

- Pisk egg og sukker hvitt og porøst som eggedosis.
- Ha i smeltet smør.
- Tilsett det tørre vekselsvis med melken.
- Dekk en langpanne/dyp stekepanne med bakepapir. Det går fint
å overlappe bakepapir i pannen.
- Hell i røren og fordel jevnt. Stek midt i ovnen ved 180 grader
i 20-30 min. Avkjøl.

Selve sjokoladekaken skal deles i 3 like store deler. Her er bilde av en slik del. 
Hver av disse tre delene skal skjæres til en spiss i front, som på bildet under.


Sjokoladesmørkrem:
350-400 g mykt smør
4,5 dl melis (kan øke til 5dl om man vil)
4 ts vaniljesukker
3 ts bakekakao
1 eggeplomme

Rør smør og melis hvitt.
Ha i eggeplomme, kakao og vaniljesukker.
Ferdig :-D


To hele lengder med kake med spiss legges oppå hverandre med et lag sjokoladekrem i mellom.
Siste kakedelen kuttes spissen foran av + en del av midtstykket som skal plasseres bakpå båten. 
Ha sjokoladekrem mellom alle deler. Smør så sjokoladekrem rundt hele båten.






Hvordan man skal oppbevare kaken frem til pynting kan være spennende hehe.
Jeg brukte stekebrett på nytt papir som serveringsplate og brukte en eske jeg trekte med
plastfolie som lokk. Surret plastfolie tett og satte hele greia ute i gangen med vinduet åpent. 





Pyntet kaken dagen etter før servering. 
Fant sjørøverflagg på google-bilder som jeg printet ut i rett størrelse og festet på kaken med tre-grillspyd. Seigmenn med sverd og skaut + lapp for øyet laget med kakepyntgele.




Gele rundt båten i lilla og grønt. Anbefaler heller å lage 2 bokser med gul gele og tilsett blå 
konditorfarge. Bruk litt mindre vann under gelelaginga.


Er man i tvil.... jenta fyllte hele tre år !! :-D



- Tonje -

(jeg har kakerester i kjøleskapet....... det henter jeg frem nå ja....)




2 kommentarer:

Anonym sa...

Du imponerer meg gang på gang. Dette ser helt fantastisk ut. Rene kunstverket!

Hilsen Fama

Anonym sa...

Hei igjen. Vil bare si at jeg akkurat har sendt deg en PM. Vi snakkes.

Hilsen Fama