Velkommen til min matblogg!!

Jeg legger ut oppskrifter på mat som vi syns er verdt å dele med andre. For det meste mat laget fra bunnen av. Jeg er gift med en matglad mann, og sammen har vi to små barn; en jente på 4år og en gutt på 2år.
Begge våre barn har melkeproteinsallergi, og det gjør at vi må bytte ut ingredienser med melkefrie alternativer. Vi begrenser i tillegg sukker og saltbruk.
Vi prøver gjerne ny mat og syns annerledes mat er spennende.

Legg igjen en kommentar før du går :)

Ta deg også turen til Hobbybloggen min:
http://hobbysaker.blogspot.com
Epost for kontakt: toftegubben (a) hotmail.com

lørdag 30. juli 2011

Mine fløtegratinerte poteter!!

  Jeg kan mange forskjellige måter å lage fløtegratinerte poteter på, men denne er desidert den enkleste og den aller beste. Man gjør ting i puljer som er fantastisk praktisk om man har småbarn i hus eller mye å gjøre, og ikke kan stå å fikle med å legge potetskiver i lag på lag på lag i en form. Jeg elsker fløtegratinerte poteter, og kan spise det mange dager på rad. Og det kan jeg i perioder faktisk finne på å gjøre også :-D

Slik gjør jeg:


Jeg koker en passe mengde poteter. Tar de av og heller av vannet når de er så og si ferdigkokt.

Så lager jeg hvit saus på helt vanlig måte. Smelter smør, blander i mel... lar det putre..
Sper ut med melk mens jeg visper godt med en metallvisp. Smaker til med salt, pepper og
hvitløkspulver. Liker man ikke hvitløk, bruker man løkpulver. Men jeg syns man må bruke
hvitløk ;) Bruk absolutt gjerne fløte også i hvitsausen. Fløte er aldri feil og man bytter bare ut en del
av melken. 



Potene heller jeg oppi en ildfast form når vannet er slått av. Deler de opp i 2 eller 3 litt etter
hvor store de er. Men skal være ganske store biter. De som stusser over at min ildfaste form
er rød.... så er det en plastsak fra Tupperware som heter Ultra Pro. Jeg bruker minst mulig
glass/keramikk om jeg kan... syns det er no herk å få det rent etterpå.



Så heller jeg den hvite sausen over potetene. Mengde etter ønske. Jeg liker å bruke endel saus, slik
at jeg egentlig ikke trenger å lage saus i tillegg.


Så ost!!!! Ost kan man vel aldri få nok av. Men typen ost er like viktig for meg.
Min favoritt er Synnøve Finden Original i sort pakke. Tror den fins i kun ferdig skivet.
Men Synnøve Finden Vellagret er også godt. Klart man kan bruke hva som helst, og det gjør
jeg også fra tid til annen... men disse to er helt klart favoritter... og det blir en helt særegen smak på
maten.


Gratiner i ovnen i ca. en halvtime på rundt 200 grader midt i ovnen.
Til osten er brun og deilig.


Og server til hva som helst, f.eks; svinefilet, kyllingfilet, kalkunfilet,
karbonader, middagspølser...... 


også.... NYT!!!!

-Tonje-

2 kommentarer:

Ramona sa...

Nam, nam!! Det der må lages en dag, da blir kællen glad! :)

Rebecca sa...

Det så kjempegodt ut, må prøve den en dag :) Hvitløk MÅ man ha i ja!